genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

woensdag 8 april 2015

Suikervrije pizza maken, vegetarisch, glutenvrj en vooral gezond!

Hoe kunnen we de pizza uit een negatief daglicht halen?
Ik lees alleen maar over suiker in pizza, vet in pizza, enz...
Kijk deze zelfgemaakte glutenvrije pizza overtreft alles, doen dus!
Op een zonnige zondagavond ontbrak het me aan kookinspiratie. Niets in huis? Dat kan niet, mijn keuken zit altijd nokvol groenten, geen excuses dus.
Ik weet het, deze vorm is niet te vinden in de supermarkt...
Ik gebruikte voor 4 personen (en 2 van deze exemplaren)
  • 500 gr glutenvrije bloem (of glutenvrije pizzabloem Aveve)
  • 25 gr verse gist
  • +/- 250 ml lauw water
  • scheut olijfolie
  • beetje zout
  • verse tomaten (véél, groot en klein mag :-))
  • paprika, varieer ook met de kleuren
  • courgette
  • broccoli
  • prei (versnipperd)
  • verse of gedroogde kruiden (basilicum - tijm)
  • 20 gr gemalen kaas (of mozzarella of feta voor de liefhebbers)

Maak eerst het deeg, net zoals je brood zou maken. Laat een half uur rijzen en maak ondertussen je saus en groenten klaar.
Mix verse tomaten met veel kruiden (ik gebruikte mijn Thermomix) tot je een gladde saus bekomt. Voeg eventueel een eetlepel tomtenpuree toe als je het kleurrijker wilt.
Snij alle groenten in reepjes, de broccoli heb ik grof gemixt.

Neem het deeg en rol het zo plat mogelijk uit. Leg het op een bakplaat met bakpapier.
Smeer de bodem in met de tomatensaus, blijf een cm van de rand.
Verdeel de kaas erover, het is echt minimaal, dus hier en daar een sprietje kaas, meer hoeft niet.
Beleg met alle groenten en je kan variëren naar hartelust (kijk in de frigo of kast en experimenteer met ...champignons, maïs, ananas,...).
Prefereer je er toch een beetje vlees of vis bij, gerookte zalm past perfect!
Goed kruiden en de randjes van je pizza besprenkelen met olijfolie.

Bakken gedurende 20-25 minuten in een voorverwarmde oven op 200°C
Serveer er een lekker slaatje bij.

Smakelijk!

Geen vet, geen gluten, geen suikers, en snel klaar!

Weet wat je eet, maak het zelf :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten