genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

zondag 23 februari 2014

Voedselzandlopergerechtje, feest in het bord

Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog iets van mij liet horen. Maar ben nog altijd superveel bezig met koken, soms iets minder met bloggen.
Na meer dan twee jaar ben ik nog altijd volmondig enthousiast over de voedselzandloper. Het is niet alleen een goed woord om te leggen bij Scrabble maar...synoniem van lekkere gezonde eenvoud.
Ik blijf al twee jaar op gewicht, voel me super energiek en in mijn nopjes. Ik eet ook clean, niet uit pakjes en zakjes, gebruik zo goed als geen toegevoegde suikers, enz... en drink al twee maand niets van alcohol. De Kookzuster voor de lekkernijen) en deze middag opnieuw een verjaardagsfeest bij de familie. En de glaasjes water smaken alsmaar meer.
Er passeerden al héél veel feestjes, daar is dit weekend trouwens nog maar eens een voorbeeld van. Vrijdagavond een feestje in De Centrale in Gent, gisterenmiddag lekker gegeten in De Colosseo in Oudenaarde, gisterenavond een verjaardagsfeestje in Asper (Met dank aan Lut en Filip voor de uitnodiging en aan De Kookzuster van Zingem voor de lekkere tapas!
Bij deze het volgende engagement op de blog...
Tot eind juli 2014 laat ik alcohol voor wat het is, water en thee zijn een perfecte metgezel voor elk feestje, dus we doen het. Heb je mij binnenkort op bezoek? Een uitgebreid thee-assortiment kan me wel plezieren :-)
En zoveel babbelen is goed, maar op de blog gaan we koken en dit gerechtje is er ééntje met een beetje alcohol...  Grappig natuurlijk in deze post, maar ik maakte deze bestseller al op een kookles en het viel zo in de smaak dat ik het lanceer.
Geniet ervan en tot binnenkort!


    torentje van rode biet, geitenkaas, appel en ansjovis
** Ingrediënten
-          4 rode bieten
Voor de glazuur
-          30 ml whiskey
-          Vers geperst appelsap, 2 eetlepels
-          3 koffielepels milde honing
Voor de vulling
-          250 gr verse geitenkaas
-          Appelsap
-          Kwartje granny fijn geraspt
-          Tijmblaadjes, 1 theelepel fijngehakt
-          Geplette of gemalen roze peper, 1 theelepel
-          Peper en zout
Voor de afwerking
-          Granny Smith in balkjes gesneden
-          ansjovis
-          scheutje rode biet

** Bereidingswijze :
Je hebt per persoon 6 mooie plakjes rode biet nodig.
Roer de whisky, appelsap en honing samen in een klein pannetje en breng aan de kook.
Laat zachtjes koken tot het glazuur een siroopachtige consistentie heeft. Dit duurt ongeveer twee à drie minuten. Verwijder van het vuur en laat afkoelen.
Voor de vulling doe je de geitenkaas in een kom. Roer de geitenkaas los met het appelsap en de geraspte appel. Je hebt een smeuïge consistentie nodig dus gebruik wat extra sap of een beetje melk indien nodig.
Roer er vervolgens de tijmblaadjes en de roze peper door en breng op smaak met peper en zout.
Dep de plakjes rode biet goed droog en leg per persoon 3 plakjes op een bord.
Strijk de bovenkant vervolgens in met het whisky/honing glazuur.
Bovenop elk sneetje biet komt een kleine eetlepel geitenkaas en daarboven opnieuw een plakje rode biet.
Strijk ook de bovenkant van dit plakje in met het glazuur.
Werk af met de appelbalkjes, scheutjes rode biet en ansjovis

En weet je niet wat je morgen op het menu wilt zetten tijdens je voedselzandloperdagje?



1 opmerking:

  1. Ben een week geleden begonnen met de Voedselzandloper te lezen (én toe te passen!). 't Is wel even wennen, maar voel me er ook super bij. Bedankt voor je tips en tricks hier op je blog...is heel waardevol en interessant! Keep up the gooed work ;-)

    BeantwoordenVerwijderen