genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

zondag 28 augustus 2016

Spicy cauliflowerrice with chicken, cauliflowerbread and tunasalad, preparation day 2

Het is alweer een mooie zonnige zondag en ik ben al vroeg uit de veren.
Om 8h loopt de wekker af en ik huppel uit mijn bed. Na 6 uur nachtrust ben ik meestal niet zo fit 's ochtends, maar vandaag duidelijk wel.
Ik heb afgesproken met 'De Pelikaanrunners' voor een loopje van een uur.
Ik drink, zoals altijd, lauw water, groene thee, pre-workout (Body and Fit) en ik eet een banaan.
Om 9h genieten van de prachtige schelde voor een uur. We zijn met 4, babbelen en de tijd en de kilometers vliegen voorbij. 10 km in de benen en ik drink een Proteinshake met banaan van Body and Fit.
De ochtendstond heeft goud in de mond. Na het douchen is er nog een mooie voormiddag om van alles te doen.
Het middageten bevat, ja jullie wisten het al, weeral géén koolhydraten. Ik mijd ze als de pest, we zien wel of het loont binnen 5 weken...
Ik gebruikte voor 4 personen
  • 500 gr kipfilet (in stukjes)
  • 1 bloemkool
  • een halve butternutpompoen (in blokjes)
  • 1/2 koffielepel kurkuma
  • 1/2 koffielepel komijnzaadjes
  • een mespunt kaneel (of naar smaak meer)
  • 100 gr rozijnen
  • zeste van citroen (ik gebruikte de zeste van een ganse citroen)
  • citroensap van diezelfde citroen ;-)
  • 1 rode ajuin
  • 2 teentjes knoflook
  • 1/2 koffielepel koriander (ik gebruikte gedroogde) 
  • kruidenzout en peper van de molen

Een super gerechtje, gemakkelijk te maken, snel klaar en te bikken warm of koud.
Een mooie foto ervan nemen is moeilijk maar de smaken zitten perfect! De overschot ga mee als lunch naar het werk komende maandag.

Laat de ajuin stoven met de look en de komijnzaadjes gedurende een paar minuten. Ik deed een beetje olijfolie in de pan. Voeg de kip en de butternut toe en en ook alle overige kruiden (uitgezonderd de koriander). Laat sudderen op een zacht vuurtje voor een kwartier. Maak ondertussen de bloemkool 'rijst' in de Thermomix of de keukenrobot.
Voeg na een kwartier de bloemkoolrijst toe en laat nog 5 minuten warmen en kleuren. Rasp de citroen en voeg toe en ook het sap en de koriander.

Tijd om te eten en een slaatje smaakt er heerlijk bij.
Een ganse namiddag actief bezig in het huishouden en om 16h is het tijd voor wat beweging.
Ik trek mij terug in mijn 'fitness' ruimte en ga een half uur te keer.
Het net staat vol met oefeningen die je gewoon thuis kan doen, en dat doe ik.
Tussendoor véél water, een tas koffie, een kannetje homemade gemberthee en 'chocomousse'.

Voor 2 porties gebruikte ik
  • 1 avocado 
  • 1 banaan
  • 3 eetlepels cacaopoeder (pure hé, géén Nesquik)
  • een paar druppels vanille-essence
  • beetje water 
Mixen en smullen!
De foto is niet super en de druif komt er precies wat raar bij kijken maar het is lekker.

 Het bezoek was er niet zo happig op maar smaken verschillen ;-)

Ik maakte ondertussen de bloemkoolbroodjes voor 's avonds.
Voor 10 broodjes gebruikte ik
  • één bloemkool
  • 1/2 zakje bakpoeder
  • Italiaanse kruiden
  • amandelnoten 150 gr
  • zonnebloempitten 50 gr
  • lijnzaad 50 gr
  • 2 eieren




Kook de bloemkool, grof mixen en tot een zo droog mogelijke substantie uitduwen.
Mix de noten, de pitten en het lijnzaad tot een vrij fijne mengeling.Voeg de bloemkool toe en mix nog eens. Kruiden met Italiaanse kruiden en voeg de 2 eieren toe.
Leg platte schijven op een bakplaat (bekleed met bakpapier) en bak gedurende 40 minuten op 180°C.
Af en toe een omdraaien tot ze mooi gekleurd zijn.
Ik at er twee stuks en deed er tonijn op. De tonijnsla maakte ik als volgt
  • 1 blikje tonijn (eigen vocht)
  • 2 eetlepels mayonaise (op basis van olijfolie)
  • 10 olijven (in stukjes)
  • 1 koffielepel mosterd
  • peper en kruidenzout
  • bieslook 
Alles mengen en beleg er de bloemkoolbroodjes mee.
Echt lekker!

Ik sluit de dag af met 10 keer planken gedurende 20 seconden, zweten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten