genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

vrijdag 14 maart 2014

Voedselzandlopertaart met mandarijntjes, glutenvrij en vetarm, een aanrader dus!

Amai het is alweer een weekje geleden dat ik nog iets van mij liet horen. Was dan ook fameus druk. Deze week ben ik gestart op mijn nieuw werk en zoveel leren vraagt natuurlijk energie en dus 's avonds een beetje uitgeput. Mijn dochter werd deze week technologielady 2014, dus ik draag deze taart speciaal aan haar op. Voor haar prachtige prestatie, voor haar verjaardag (er komt ook nog een voedselzandloperverjaardagstaart op de blog, amai wat een woord, misschien iets voor Scrabble?) en voor zoveel meer...
Maar nu over naar de taart met de mandarijntjes. Het originele recept is van Yummy in my Tummy maar we pasten het een klein beetje aan. Gezonde taartjes zijn er volop te vinden op Proeven op Zondag maar deze is toch wel een beetje apart. Laat je overtuigen en vlieg erin.

Ik gebruikte
  • 600 gr mandarijnen of clementienen (grondig geschrobd want je gebruikt ze met schil en al)
  • 6 eitjes
  • 200 gr rietsuiker (of 100 gr rietsuiker en 100 gr honing kan ook)
  • 300 gr amandelmeel
  • 1 zakje bakpoeder
De taart vergt wel een beetje voorbereiding maar het resultaat zal je zeker overtuigen.
Ik bakte al veel met amandelmeel (of gemixte amandelen) maar misschien kan dit recept ook wel slagen met kokosmeel, wie weet?

Kook de goed geborstelde vruchtjes in ruim water gedurende één uur en een half.
Giet de mandarijntjes voorzichtig af, laat ze eventjes uitlekken en afkoelen, en mix ze dan heel grondig. Ik gebruikte de Thermomix, kwestie van alles heel fijn te krijgen. Maar ook zonder Thermomix moet het lukken hoor, beetje langer mixen, eventueel door een puntzeef duwen (maar een brokje erin mag ook hé?!)
Meng deze fruitmassa met de suiker, het meel, de eitjes en het bakpoeder.

Doe de mengeling in een vorm van 22 à 24 cm (leg er bakpapier in) en bak in een oven van 200°C gedurende een uurtje. Dek de taart na een half uurtje af met bakpapier, zodat de bovenkant niet te bruin wordt. Check de gaartijd door af en toe te prikken met een mes of breinaald en er mag geen deeg meer aankleven!

Smakelijk en geniet van deze lekkernij, ook als voedselzandlopertussendoortje is het geslaagd!
Volg me ook op twitter of op Facebook :-)

1 opmerking:

  1. Deze voedselzandlopertaart ;-) ga ik zeker een keer maken. Lijkt me zo lekker :-)
    Deze site sla ik op in mijn favorieten :-)

    BeantwoordenVerwijderen