genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

zaterdag 2 januari 2016

Afvallen is ook jouw goede voornemen? Lchf en voedselzanderloop courgettenbrood!

Heel lange tijd geleden dat ik nog iets lanceerde op de blog, shame shame shame...
Maar ik kan alleen maar zeggen, ik blijf goed bezig, gezond koken, véél sporten, maar te weinig bloggen.
Maar we kijken vooruit, joepie, we gaan ervoor of zoals ik het zo graag zeg, we vliegen erin!!
Waar ben ik zoal mee bezig geweest?
Ik fiets elke dag naar het werk, zo een 33 km per dag. En de teller stond dus op het eind van 2015 op meer dan 4000 km, lang leve het Scheldepad en mijn fietscompagnon Hilde.

Ik loop ook veel en het vlot goed. Ik liep dat vlotjes 16 km en ik mag met een zekere trots ook zeggen dat ik op mijn gemak 3 keer in de week de loopschoenen aantrek. Echt waar, ik vind het leuk :-)
Ik kook nog elke dag zonder pakjes en zakjes en ik geloof nog altijd in de voedselzandloper, dus geen granen, geen suiker, geen pasta of rijst, ...
Maar ik kreeg ook de smaak te pakken van "low carb, high fat".  De gelijkenissen zijn groot maar we gaan voor volle producten (niets light want light wil zeggen dat het vet vervangen wordt door suiker en dat willen we niet) en geen havermout meer.
Ik ben niet fanatiek maar het geeft mogelijkheden.
En één van deze creaties is deze broodvervanger, namelijk het courgettenbrood.
Het is echt heel eenvoudig maar zo lekker, als tussendoortje bv smul ik er elke dag van.

 Ingrediënten
  • 80 gr zonnebloempitten
  • 200 gr gemalen amandelen of amandelpoeder
  • 1/2 zakje bakpoeder
  • 80 gr geraspte cheddar
  • 2 kleine courgettes, geraspt
  • 4 eieren
  • snuifje zout
  • 1 eetlepel boter
Ik maakte het in de Thermomix klaar, maar ook zonder is het een makkie. 
Werkwijze  
Je mix de noten en de pitten, voeg de losgeklopte eieren, bakpoeder en zout toe.
Meng er de courgetten en kaas onder (mes omgekeerd laten draaien als je Thermomix gebruikt), niet meer mixen dus.
Doe het geheel in een bakvorm (rond of langwerpig) en laat bakken gedurende een 50 minuten op 180°C.
Het deeg is dus vrij nat maar check tijdens het bakken af en toe en laat het anders een paar minuten langer bakken.

Ik maakte het al verschillende keren en het valt super in de smaak.

Enjoy!!

2 opmerkingen:

  1. Wauw, elke dag 16km fietsen. Bij mij is het idee er wel maar het vroeg opstaan lukt meestal niet zo goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen