genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

zaterdag 9 januari 2016

LCHF dag 2, we proberen bloemkoolbrood en champignonburger uit en brouwen zelf detox-thee!


Weekend, tijd om langer te slapen...
Niets van blijkbaar, uitslapen lukt me echt niet. Ik ben wakker om 6h en ik wil de dag beginnen.
De ochtendstond geeft goud in de mond, maar toch droom ik van uitslapen...
De thee staat al te trekken. Misschien dat ik daar best een woordje uitleg over geef.
Mijn collega's kijken al lang niet meer op van mijn rare brouwels. Ik geloof in de ayurvedische technieken en de thee is daar ééntje van.
Ik maak een creatie van komijn, venkel en koriander, voeg er kaneel en groene thee aan toe.
Voor 1 liter kokend water gebruik ik
  • 1/2 soeplepel komijnzaad
  • 1/2 soeplepel venkelzaad, 
  •  6 korianderbolletjes (gekneusd), 
  • 1 kaneelstokje
  • soeplepel groene thee

Laat een tijdje trekken en drink er gedurende de dag van. Ik doe deze creatie in een thermos en neem een zeefje mee naar het werk. Is het op nog voor het eind van de werkdag, je kan er opnieuw kokend water opgieten.
Succes!!
En we gaan weer voor een lekker ontbijt natuurlijk.
Gelijkaardig aan het ontbijt van gisteren.
  • 75 gr volle Griekse yoghurt
  • 1 eetlepel volle room
  • 15 gr walnoten
  • 10 gr sesamzaadjes
  • 10 gr zonnebloempitten
  • 100 gr blauwe bessen
Na een speciaal avontuur bij een veilingshuis eten we veel te laat en totaal uitgehongerd ons middag (4-uur) maal op.
Het waren restjes van gisteren, snel klaar, nodig op dat ontiegelijk laat eetuur.
Conclusie, gans de planning in duigen en de receptie hebben we dan maar afgelast.
En voor het avondeten maak ik er iets speciaals van.
Zoals in de titel al beloofd, bloemkoolbrood, dus brood met bloem...
Neen hé met bloemkool, grapje van de dochter van de auteur :-)

Het is geslaagd. De foto's zijn nog genomen terwijl het net uit de oven kwam (de oven die uitviel omwille van elektriciteitspanne en ik had geen idee hoever de timer was...) maar de smaken zitten goed!


Hierbij het recept
  • 120 gr amandelmeel
  • 120 gr kokosmeel
  • 120 gr lijnzaad
  • 400 gr bloemkool (geraspt of gemixt)
  • 1 zakje bakpoeder - 15 gr
  • 180 ml karnemelk
  • 3 eieren
  • kruidenzout
  • peper
  • gedroogde look - mespuntje
  • tijm - mespuntje
  • Provençaalse kruiden - mespuntje
  • 100 gr boter (op kamertemperatuur of gesmolten)
  • 250 gr geraspte cheddar (ik gebruikte er mar 200 gr, had er géén meer)

Meng alles door elkaar, doe in een bakvorm (bekleed met bakpapier) en bak in een oven van 200 °C voor 40 minuten (denk ik, zie opmerking ivm elektriciteit...prik met een mes en check de vochtigheid).
Het is verrukkelijk, echt bijna nog beter dan het courgettenbrood, maar dan anders :-)





Ziezo en hier kan ik mijn dag afronden met het avondmaal.
Een sneetje bloemkoolbrood ( ik nam er nog maar voor de foto was het nog te warm), spruitjes (gekookt en gebakken), 30 gr gerookt spek (gebakken), broccoli en een super vegetarische burger.

Moet ik nu echt al mijn geheimen tonen?
Champignonburger maakte ik met
  • 250 gr champignons (ik gebruikte de gewone witte champignons)
  • 1 ui
  • 1 teentje look
  • kruidenzout, peper
  • 150 gr gemengde noten
  • 1 ei

Laat de champignons (in stukjes of blokjes) kleuren in een pan op het vuur, samen met de ajuin en de look.  Na een 10-tal minuten van het vuur en flink kruiden met kruidenzout en peper. Laat eventjes afkoelen.
Mix de noten (ik deed het in de Thermomix) en voeg erna de champignonmengeling eraan toe. Mix kort. Voeg een ei toe.
Met deze hoeveelheid kon ik vier mooie burgers bakken,in de pan met een scheut olijfolie gedurende 15 minuten (draaien na een 8 min).

En het smaakte me.
Mooie zaterdag nog en tot gauw!




 





1 opmerking:

  1. Bloemkoolbrood.. heerlijk recept! Maar weet je dat het slecht is om lijnzaad te verhitten?! Zo maak je de supergezonde omega 3 vetten kapot, en wordt het juist erg ongezond! Nooit verhitten, alleen tot max 90 a 100 graden!
    Petra Vis

    BeantwoordenVerwijderen