genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

zaterdag 9 februari 2013

voedselzandlopergebak, cake met havermout


Gezond gebak om het weekend mooi te maken.
Vakantiesfeer bij proeven op zondag, veel tijd dus om te proberen, te experimenteren en te genieten!
Vandaag maken we een zoete lekkernij maar zo gezond.
We gebruiken havermout in de plaats van bloem, maïsolie als vervanging van harde vetten, tagatesse in de plaats van suiker. Sta je nu al te popelen om te beginnen, doen zou ik zeggen.
Eenvoudig en lekker.
We gebruiken
- 200 gr havermout
- 1 zakje bakpoeder
- 120 ml maïsolie of koolzaadolie
- 4 eieren
- 100 gr tagatesse

We mixen de havermout fijn.
Klop de eieren los met de tagatesse tot een homogene massa. Voeg de olie toe en meng goed. Voeg  het bakpoeder en de havermout toe en mengen.
 

Je kan er chocolade (meer dan 70 procent)  aan toe voegen of appeltjes bv.
Bakken op 180°C gedurende 22 min (voor kleine vormpjes), gedurende 45 minuten voor een klassieke cakevorm.
Smakelijk en dit is pas gezond genieten, geen suiker, geen bloem en gezonde vetten!






2 opmerkingen:

  1. Erg lekker, heb het al een aantal keer gemaakt, een keer met havermout en een keer met brinta, zelf vind ik het met brinta lekkerder, maar dat is persoonlijk. De ene keer heb ik het gezoet met stevia en de andere keer met honing, ook deed ik er diksap en appelstroop door,en lijnzaad en chiazaad. nu kreeg ik mijn zoontje eindelijk aan het ontbijt,want cake voor ontbijt is natuurlijk feest! Bedankt voor het recept, je komt niet vaak.zulke recepten tegen op internet. Groetjes Laura.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voedselzandloper? gebak, zeker NIET met maïsolie, het boek nog eens inkijken !
    Maïs olie = te vermijden voedingsstof.

    BeantwoordenVerwijderen