genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

donderdag 15 augustus 2013

Noten-peterselieballetjes, suggestie voor bij het aperitief op deze vrije dag?

Voedselzandloper is voor mij in eerste instantie genieten. Elke dag kunnen feesten zonder vooraf 'punten' te moeten sparen, zonder achteraf te moeten compenseren, gewoon altijd lekker, gezonde dingen eten!
 
Sinds ik veel vegetarische probeelsels maak, vind ik ook dat de kant-en klaar aangeboden schijven en burgers, echt 'sorry' niet gezond zijn. Ze worden bijna allemaal gefrituurd of zien er onnatuurlijk uit. Ze lijken op bitterballen en zijn meestal gepaneerd. Niet doen dus, dit ideetje is klaar in een paar minuutjes, niets kan je dus tegenhouden. Voordeel is ook, de ingrediënten staan bij je voorraad, altijd klaar om aan te vallen dus.

Ik maakte dit voor het feest van mijn 18 jarige zoon die geen vlees of vis eet. En de balletjes werden door alle aanwezigen zeer goed bevonden, zelf diegene die zweren bij een goed stuk vlees!
Zoals je ziet stond ik met veel aandacht te luisteren naar de complimentjes :-)
Voor 30 balletjes gebruikte ik
  • 200 gr mengde noten
  • handvol verse peterselie (of gebruik andere verse kruiden als je die wel bij de hand hebt!)
  • peper en kruidenzout
  • 1 ei
  • 70 gr sojabloem
Mix de noten maar maak ze niet tè fijn. Doe de sojabloem, ei, kruiden en peterselie erbij en kneden tot je een homogeen mengsel bekomt. Balletjes rollen en wegzetten in de frigo.
Van zodra het aperitief in zicht komt, zet je je pan met kokosolie en olijfolie op het vuur. Leg de balletjes erin, minder het vuur en een paar keer draaien.

Smullen kan beginnen! En voor de duidelijkheid in dit mooie glas zit water, ook lekker hoor!
Andere suggesties met noten? Probeer de balletjes met boekweit!


En een leuk feestje eindigt met samenzitten rond het vuur!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten