genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

zaterdag 6 april 2013

Prei in mozzarellarolletje met kruidensaus, voedselzandloperschotel

Een heerlijke ovenschotel om de dag op te vrolijken, mooie kleuren om de zon in je bord te laten schijnen. We gebruiken de seizoensgroentjes, lekkere prei van bij Bert en Sylvie.
Ja, ben fier hé op de mooie groenten die mijn metekind en zijn vrouwtje produceren!

We gebruiken
  • prei (4 stuks)
  • tomaat (400 gr)
  • peterselie (1/2 tas)
  • basilicum (30 blaadjes)
  • maïszetmeel (1.5 eetlepel)
  • pili-pili  (naar wens)
  • sneetjes mozzarella (per preipakje 1 snee)
  • witte wijn (1 glas)
  • sojaroom (200 ml)
  • kruidenzout en peper
We snijden de prei overlangs en blancheren (kort, paar minuutjes) heel even in kokend water (kruiden met kruidenzout en peper)

Leg een laag fijngesneden tomaatjes in een ovenschotel, veel verse basilicum erop snijden en kruiden met pili-pili (naar wens).
De uitgelekte prei in de sneetjes mozzarellakaas rollen, preirolletjes maken dus, en op de tomaatjes schikken.
Maak een sausje van het kookvocht (100 ml), 200 ml sojaroom, een glas witte wijn, veel peterselie en peper en kruidenzout. Binden met maïzena. Overgiet de rolletjes met dit groen gestipt mengsel.
Zet de ovenschotel gedurende een half uurtje in de oven van 200 °C en erna... smullen geblazen.

Heerlijk veggie, voedselzandloper en hartverwarmend. Doet deugd als het in de lente amper 8 graden wordt. Genieten dus.
Deze avond gaan we op bezoek bij vrienden, en ik ga eetbare cadeautjes meenemen. Dus morgen op de blog, maak het zelf en je weet wat erin zit. Mijn vingers zijn nu al aan het kriebelen om te beginnen, creaties maken waar anderen mee van kunnen genieten.

2 opmerkingen:

  1. Amai dit ziet er echt heerlijk uit !! en gezond ook, mmm mega fan van de gezonde keuken :-) !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik het aan het maken was, had ik even mijn twijfels. Vooral de saus smaakte, voor hij de oven in ging, een beetje te zurig naar de witte wijn (misschien te veel..). Maar ik had beter moeten weten.. Eenmaal uit de oven was het een perfect vegetarisch gerechtje waar we met veel plezier van gesmuld hebben! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen